Den italienska bilindustrin var tidigt ute och konkurrerade med den tyska. Tysken Karl Benz (1844-1929) brukar framhållas som den som konstruerade den första kommersiella bilen 1885. I Italien började man från slutet av 1880-talet konstruera motordrivna två- och trehjuliga cyklar. Dessa utvecklades under 1890-talet till bilar och 1899 startades FIAT för att finansiera utbyggnaden av fabriker för bilkonstruktion. Man brukar höja de tyska bilmärkena för sin ingenjörskonst, men de italienska märkena har länge levt på sin utmärkta design. En italiensk bil är livsglädje. En italiensk bil vill man köra själv och inte anlita privatchaufför, eftersom det är äkta körglädje!
Här är några av de italienska märkena.
Alfa Romeo
Detta bilmärke startade 1906 av en fransk biltillverkare som öppnade filial i Milano. Alfa står för Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. År 1915 kom företaget under kontroll av entreprenören Nicola Romeo och från 1920 heter företaget Alfa Romeo. Banken som stöttat företaget gick i konkurs och den italienska staten tog över driften mellan 1932-1986, varefter märket såldes till FIAT. Alfa började konstruera handbyggda lyxbilar men fick senare gå över till att massproducera billigare modeller. Märket har deltagit i biltävlingar sedan 1911.
Ferrari
Ferrari startades 1939 av Enzo Ferrari som länge hade arbetat med Alfa Romeos tävlingsverksamhet. Enligt ett avtal mellan honom och Alfa fick han inte använda namnet Ferrari i tävlingssammanhang under minst fyra år. Den första modellen med Ferrari-loggan kom därför först 1947. Han hade dock tidigare konstruerat tävlingsbilar under namnet Auto Avio Costruzioni, den första redan 1940. Ferrari är det mest framgångsrika märket i Formula 1, både i konstruktörs- och chaufförs-VM. Den dyraste bilen som någonsin sålts var en Ferrari 1962 250 GTO. Sedan 1969 ägde FIAT 50% av Ferrari, vilket ökade till 90% 1988. Under senare år har emellertid Ferrari avknoppats mer och mer.
FIAT
FIAT, Fabbrica Italiana di Automobili Torino, startade sommaren 1899. Märket skapades av några industrimän och konstruktörer, däribland Giovanni Agnelli, för att kunna öka produktionen av bilar. 1910 var FIAT redan det största märket i Italien, vilket möjliggjorde för dem att lägga under sig andra bilmärken i landet. FIAT har länge varit den andra största biltillverkaren i Europa, och en av de största i världen. Deras modeller riktar in sig på små citybilar och mindre familjebilar. Men eftersom de även äger prestigemärken täcker de alla kundsegment. FIAT har fler gånger än något annat märke vunnit European Car of the Year.
Lamborghini
Märket skapades 1963 av Ferruccio Lamborghini för att ta upp kampen med bl.a. Ferrari. I början konstruerades även traktorer, kanske för att Ferruccios föräldrar var enkla lantbrukare. Numer är fabriken etablerad inom lyxbilssegmentet men konstruerar även kraftfulla motorer för tävlingsbåtar i offshore-klassen. Märket ägs sedan 1998 av Volkswagen som har placerat det under Audi.
Maserati
Maserati startades 1914 i Bologna. Märket är numer helt inriktat på lyxsegmentet. De klarade sig länge själva men ägs sedan 1993 av FIAT, som lägger under sig allt bilrelaterat i Italien. Maserati skapades av de fem bröderna Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore och Ernesto. De hade konstruerat och tävlat med andra fabrikers modeller. 1926 konstruerade de sin första egna Maserati som Alfieri vann flera lopp i.